Perheen vaihto, joulu ja uusi vuosi


Ciao!

Siitä on nyt melkein kaksi kuukauttta kun oon viimeksi kirjoitellut tänne. Tooosi paljon kaikkea on tapahtunut ja koitan nyt kirjoittaa vähän lyhyemmin, ettei tule hirveän pitkää tekstiä:)

Tällä hetkellä menee aika tosi hyvin, oon ihanassa host perheessä ja muutenkin arki tuntuu täällä jo normaalilta. Tässä on ollut jo joulu ja uusi vuosi välissä ja kohta oon ollut täällä jo puolet koko ajasta.

Perheen vaihto
Reilu kuukausi sitten marraskuun lopussa vaihdoin uudestaan host perhettä. Syy oli se, että tämä toinen perhe pystyi pitämään mut vaan kuukauden. Olin sitten tutustunut yhteen tyttöön ja kerroin mun tilanteesta ja ettei mulla oikeen ole mitään perhettä mihin mennä. Hänen perhe sitten päätti ottaa mut koko loppu ajaksi!! Siitä oon niin onnellinen, sillä nyt myös tiedän, ettei näiden perheenvaihtosähläysten jälkeen tarvitse enää vaihtaa ja saan asettua aloilleni ja olla kuin kotona.

Tässä perheessä mulla on host vanhemmat ja kaksi vähän vanhempaa host siskoa, joista toinen asuu ja opiskelee Pohjois-italiassa. Vanhemmat eivät osaa ollenkaan englantia ja siskonkin kanssa yritetään aina puhua italiaa (joskus on liian helppo vaihtaa englantiin). Oon siis oppinut tässä perheessä paljon enemmän italiaa. Kokataan myös yhdessä mun host äidin kanssa ja se haluaa opettaa mulle kaikkia italialaisia juttuja, mikä on ihanaa. Tää perhe haluaa myös näyttää mulle kaikkia uusia paikkoja ja kertoa Catanian ja Sisilian historiaa.

minä ja host siskot<3

Mulla on myös koulun vaihto edessä, mutta siitä kirjoitan myöhemmin lisää.

Joulu
Joulu oli tosi erilainen mitä Suomessa, mutta tykkään tosi paljon tästä italialaisesta joulusta. Mulla ei onneksi ollut ollenkaan mitään suurempaa koti-ikävää, mihin olin muiden kertomusten takia varautunut. Mulla ei myöskään ollut ollenkaan joulufiilistä, mikä varmaan johtuu siitä, että täällä oli niin lämmin (jopa 20 astetta) ja ei kuunneltu joulumusiikkia. Täällä kaikkialla kyllä oli ihan hirveästi jouluvaloja ja -koristeita. Täällä yleinen joulukoriste/perinne on presepe, eli jouluasetelma.


presepe

Joulun vietto alkoi jo melkein viikkoa ennen jouluaattoa ja koristeltiin joulukuusi jo joulukuun alussa. Käytiin varmaan kolmilla naapureilla illallisilla ja laulettiin siellä vähän joululauluja ja vietettiin aikaa yhdessä. Myös me järjestettiin lounas meidän kotona (lounas=n.13:00-20:00 :DDD) ja taas naapureita ja perhetuttuja tuli tänne. Syötiin, juteltiin ja pelattiin tombolaa, mikä on perinteinen vähän bingon tyyppinen peli, mitä pelataan aina jouluisin. Jotkut pelaavat rahasta, mutta me pelattiin pienistä lahjoista.

Jouluaattona käytiin aamupäivällä kävelyllä Taorminassa ja illalla mentiin sukulaisille illalliselle kymmenen aikaan illalla. (En oo vieläkään tottunut näihin myöhäisiin illallisiin). Siellä taas yllätys yllätys syötiin ja kun tuli keskiyö, niin avattiin muutamia lahjoja. Lähdettiin kotiin siinä kahden aikaan yöllä ja kotona avattiin lisää lahjoja.


Joulupäivänä ja Tapanin päivänä käytiin sukulaisilla ja ystävillä lounaalla (taas saman pituisia n.13-20). Pelattiin korttia ja sisilialaisia korttteja ja tombolaa. Ja syötiin taas vähän lisää.

Ainakin opin, että täällä syödään jouluna ihan helkkarin paljon.

Uusi vuosi
Meidän uusi vuosi ei ollut mikään parhain, joten koitan kertoa siitä lyhyesti. Oltiin kaveriporukan kanssa varattu talo toisesta kaupungista, mihin menisimme juhlimaan. Kaikki ruuat, juomat ja sängyt ja kaikki piti olla järkättynä talon omistajan mukaan, mutta siellä paikan päällä ei todellakaan ollut niin. Ruoka oli sellaista säälittävää uunissa paistettua mozzarellatikku tyyppistä roskaa ja palaneita pizzapaloja. Juomana oli vettä. Talo oli kylmä ja siellä oli vain pari pikkutakkaa lämmittämässä isoa taloa. Olo oli muutenkin epäturvallinen ja päätettiin jo ennen keskiyötä, että ei jäädä sinne. Pelattiin siellä vähän korttia ja tanssittiin, mutta kukaan ei ollut hirveän innoissaan.

Me ei pystytty lähteä sieltä ennen 1:30. Syyksi mulle kerrottiin, että ulkona ihmiset ampuvat aseilla, eikä ole turvallista lähteä autoilla vielä silloin. Silloin olin vähän että mitä?????? No, kun kello oli tarpeeksi, niin lähdettiin toiseen juhlapaikkaan, mihin emme sittten päässeetkään, joten hengailtiin kaksi tuntia ulkona kylmässä… Puoli viiden aikaan lähdettiin kotiin ja päätettiin pitää seuraavana päivänä uusi vuosi part2. Ainakin tämä uusi vuosi ja ne tapahtumat sai mut ajattelemaan, että kyllähän täällä saattaa olla vähän vaarallista.

Seuraavana päivänä kaverit tuli meille syömään pizzaa ja pelaamaan korttia, mikä oli hyvä korvaus meidän pilalle menneelle uudelle vuodelle. Kuitenkin nyt sen kylmän yön ansiosta olen flunssassa kotona. Meillä on vielä tulossa muutamat synttärijuhlat ja sitten koulu alkaakin jo. Myös ollaan oltu paljon kavereiden kanssa ulkona ja meillä pelaamaassa korttia ja kokkailemassa, niin kivaa!

Hyvää vuotta 2020 teille!!

Kommentit

Tämän blogin suosituimmat tekstit

Ensimmäinen kuukausi takana

Ensimmäinen postaus

Kuulumisia